
Gemeente Rotterdam
Burgerzaken
Project opdracht
Dit project vond plaats tijdens de coronaperiode, een tijd waarin de dienstverlening werd aangepast en gebruikers hun zaken digitaal moesten regelen.
​
Uit onderzoek van de Gemeente Rotterdam bleek dat vooral niet-digitaal vaardige inwoners moeite hadden met het aanvragen van bepaalde producten en diensten via het digitale loket. ​
​
Op basis van dit probleem luidde de ontwerpvraag:
"Hoe kunnen we minder digitaal vaardige Rotterdammers online extra hulp bieden bij het loket?"
​
Aan de hand van de onderzoeksresultaten heb ik verschillende redesigns ontwikkeld om de gebruiksvriendelijkheid van het digitale loket te verbeteren en de toegankelijkheid voor alle gebruikers te vergroten.

Onderzoeksproces
![]() Interviews afgenomen | ![]() Enquête uitgezet | ![]() Persona ontwikkeld op basis van alle verkregen inzichten |
|---|---|---|
![]() User-journey map om pijnpunten in het proces te identificeren | ![]() Creatieve techniek: 'Hoe kunnen we..' | ![]() Prototypes |
![]() Gebruikerstesten zodat de oplossingen optimaal aansluiten bij de behoeften van minder digitaal vaardige gebruikers. |
Eindproduct

Huidige lay-out

Iteratie 1

Iteratie 2 - Definitieve keuze

Pagina Redesign

Concept idee (Assistente) - Hulp bieden d.m.v Chat-box
Essentie: De weg kwijt? Maak gebruik van Assistente
Meetbare resultaten
-
Succesvolle hulpfunctie (chat) - Het biedt de doelgroep directe ondersteuning, waardoor zij sneller en gemakkelijker hun zaken kunnen regelen.
-
Aantrekkelijkere teksten - De vernieuwde tekstweergave zorgt ervoor dat gebruikers de informatie beter begrijpen en zich minder snel overweldigd voelen.
-
Eenvoudigere navigatie - Door een intuïtieve interface en verbeterde structuur kunnen gebruikers moeiteloos door het digitale loket navigeren.







