top of page
stadhuis-rotterdam_edited_edited.jpg

Gemeente Rotterdam

Burgerzaken

Project opdracht

Dit project vond plaats tijdens de coronaperiode, een tijd waarin de dienstverlening werd aangepast en gebruikers hun zaken digitaal moesten regelen.

​

Uit onderzoek van de Gemeente Rotterdam bleek dat vooral niet-digitaal vaardige inwoners moeite hadden met het aanvragen van bepaalde producten en diensten via het digitale loket. â€‹

​

Op basis van dit probleem luidde de ontwerpvraag:

"Hoe kunnen we minder digitaal vaardige Rotterdammers online extra hulp bieden bij het loket?"

​

Aan de hand van de onderzoeksresultaten heb ik verschillende redesigns ontwikkeld om de gebruiksvriendelijkheid van het digitale loket te verbeteren en de toegankelijkheid voor alle gebruikers te vergroten.

Zoé Martial_Ranicha_Productposter _edite

Onderzoeksproces

Interviews afgenomen

Data

Enquête uitgezet

Persona

Persona ontwikkeld op basis van alle verkregen inzichten

User journey map

User-journey map om pijnpunten in het proces te identificeren

Co-sessie

Creatieve techniek: 'Hoe kunnen we..'

Parkeervergunning pagina - Redesign

Prototypes

Gebruikerstesten zodat de oplossingen optimaal aansluiten bij de behoeften van minder digitaal vaardige gebruikers.

Eindproduct

iter1 - transparent backgrn.png

Huidige lay-out

iter2 - transparent backgrn.png

Iteratie 1

Huidige - transparent backgrn.png

Iteratie 2 - Definitieve keuze

parkeervergunning pagina.png

Pagina Redesign 

Contact 2.png

Concept idee (Assistente) - Hulp bieden d.m.v Chat-box
Essentie: De weg kwijt? Maak gebruik van Assistente

check.png

Meetbare resultaten

  • Succesvolle hulpfunctie (chat) - Het biedt de doelgroep directe ondersteuning, waardoor zij sneller en gemakkelijker hun zaken kunnen regelen.

  • Aantrekkelijkere teksten - De vernieuwde tekstweergave zorgt ervoor dat gebruikers de informatie beter begrijpen en zich minder snel overweldigd voelen.

  • Eenvoudigere navigatie - Door een intuïtieve interface en verbeterde structuur kunnen gebruikers moeiteloos door het digitale loket navigeren.

bottom of page